Cele szczegółowe projektu
Jednym z celów projektu jest szeroko pojmowana edukacja międzykulturowa (młodzież wymieniała się informacjami oraz poglądami na temat ich krajów). Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 9 wraz z kolegami z Niemiec w czasie realizacji programu będą pracowali nad projektem oraz poznawali kraj i region gospodarzy. Projekt realizowany będzie w 4-osobowych grupach międzynarodowych (Polacy i Niemcy) przez okres 2 lat w Polsce i w Niemczech.Nasz projekt obejmuje działanie mikrosterowników oraz ich zastosowanie w różnych urządzeniach życia codziennego, takich jak: domy, samochody oraz wiele innych. Ze względu na to, że mikrosterowniki zyskują coraz większą popularność w obszarze informatyki, uczniowie odniosą korzyści w zakresie umiejętności zawodowych, jak również w odniesieniu do ich przyszłej kariery w zawodach związanych z technologią informacyjną gdyż tradycyjne systemy elektoroniki zostaną zastąpione systemami mikrosterowników.
Projekt składa się z czterech zadań:
- Rozmieszczenie i zainstalowanie na płytce: diod, tranzystorów, rezystorów oraz ich zaprogramowanie
- House-Project: cztery sciany pokoju zostana wyposażone w kontroler rolet okiennych, czujnik dymu, system alarmowy, zamek otwierany kodem, ściemniacz LED + regulator wentylatora. Zmontowanie płyty drukowanej (wytrawianie, wiercenie, lutowanie).
- Pilot do mikrosterowników sterowanych przez internet lub sieć
- Nagranie materiału i zmontowanie filmu
- Fotograficzna dokumentacja projektu oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej podsumowującej projekt
Opis partnera - POLSKA
Łódź to miasto, które boryka się ciągle z konsekwencjami upadku w latach 90-tych przemysłu włókienniczego, a jednocześnie podejmuje starania, aby stać się miastem, w którym rozwijać się będą nowoczesne technologie.Uczniowie szkoły zawodowej funkcjonującej w tym mieście muszą zatem być przygotowani do wejścia do firm, które wykorzystują zdobycze techniki. Szkoła kształcąc w zawodach informatycznych, elektronicznych i mechatronicznych, nawiązuje współpracę z pracodawcami (np. z firmą BSH), aby ułatwić młodym ludziom poruszanie się w świecie pracy.
Jest to szczególnie ważne w regionie, w którym pracownicy otrzymują statystycznie najniższe wynagrodzenie w skali kraju, a zatem możliwości młodzieży w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, tak zawodowych, jak i językowych są znacznie ograniczone.
Podjęcie współpracy ze szkołą w Niemczech w oparciu o porozumienie między placówkami pozwoliło już na zainteresowanie uczniów zdobywaniem umiejętności poprzez współpracę ze szkołą z innego kraju.
Uczniowie naszej szkoły to młodzież z miasta, ale także z terenów podmiejskich, zagrożona nierzadko wykluczeniem społecznym. Projekt obejmujący współpracę ze szkołą w Wetzlar jest dla nas wyzwaniem, tak dla uczniów, jak i nauczycieli. Jest to wspólne zdobywanie doświadczeń międzykulturowych. Współdziałanie motywuje do uczenia się i nauczania, pozwala szukać nowatorskich rozwiązań problemów, które pojawiają się podczas naszej wspólnej pracy. Ponadto rozwój wiedzy o kulturze państw partnerskich pozwala na przełamywanie stereotypów.
Opis partnera - NIEMCY
Wetzlar, a w szczególności okolice tej szkoły, należą do mało rozwiniętych i strukturalnie słabych obszarów w regionie Mittelhesse. Od początku istnienia programu uczniowie, którzy nie posługują się językiem niemieckim oraz ci o niskich kwalifikacjach mają możliwość kształcenia się oraz podnoszenia swoich kwalifikacji na specjalnie w tym celu zorganizowanych kursach takich jak: EBA czy EIBE. Kursy te zostały częściowo sfinansowane przez Europejski Fundusz Społeczny, którego celem stała się społeczna i zawodowa integracja młodzieży, ze względu na wysoki w tym rejonie napływ ludności z Turcji, Rosji, byłej Jugosławii (Serbii, Chorwacji, Bośni), utrzymujący się na wyższym poziomie niż w innych rejonach Niemiec. Szkoła Werner-von-Siemens jest szkołą, która wyszła naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom młodzieży poprzez nowoczesne metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem metody projektowej, wysoko wykwalifikowaną kadrę oraz systematyczną współpracę z przedstawicielami opieki społecznej.Ponadto systematycznie wdrażana jest tzw. "kompetencja europejska" we wszystkich klasach, nie tylko zawodowych, ale też w liceach. Te proeuropejskie działania są cechą wyróżniającą szkołę i właśnie z tego względu wielu uczniów wybiera tutaj naukę. Tę inicjatywę wspierają również nauczyciele tej szkoły, gdyż decyzja o kontynuacji projektu Socrates II i ubieganiu się o miano szkoły europejskiej w rejonie Hesse (tylko 31 szkół o różnych profilach posiada ten tytuł) została podjęta jednomyślnie. Od 2003 roku jest to szkoła europejską, a to oznacza dodatkowe wsparcie - również finansowe - ze strony rządu.
Projekty obejmujące współpracę szkoły z Wetzlar ze szkołami spoza Niemiec są wyzwaniem, które wykracza poza codzienną pracę nauczyciela. W projektach szczególny nacisk położony jest na współdziałanie teorii i praktyki oraz na zintegrowanie ich z programem szkolnym. Nie chodzi nam o zajęcia symulowane, lecz takie, w których uczeń prawie zawsze może zabrać "efekt swojej pracy" do domu (co zazwyczaj nie jest cechą charakterystyczną "normalnych" zajęć). Dlatego też projekty europejskie są szczególne jeżeli chodzi o nabywanie nowych doświadczeń w toku uczenia się i nauczania, motywują, by zasosować owe doświadczenia w innych dziedzinach oraz pozwalają spojrzeć inaczej na problemy, z którymi się borykamy.
Istnieje jeszcze jeden aspekt, którego nie można pominąć: w czasie projektów można nawiązać wiele przyjaźni zarówno wśród nauczycieli jak i uczniów.